Még a nyári gyerektáborunk után határoztuk el Estelle-lel, hogy ősszel, az őszi szünetben megismételjük a tábort, természetesen más témával. A tábor lehetséges időpontja rögtön meg is adta, hogy mi legyen a fő motívum: Halloween.
Hetekig gondolkodtunk a különböző programokon, Estelle ötlete volt, hogy a különböző kézműves, feladatlapos és egyéb játékokon kívül legyen zenés-táncos foglalkozás is, a tábor végén pedig egy kis bemutató. A helyszínen is változtatni kellett, hiszen a magánovi, ahol nyáron voltunk, az őszi szünetben is tele volt, így oda most nem mehettünk. Keresgéltünk és végül a Francia Intézet befogadott és felkarolt minket. Az idő telt, folyamatosan gyűltek a jelentkezések, a résztvevők, alakult a program, aztán a tábor kezdete előtt egy héttel kiderült, hogy egyedül kell végigvinnem és gimnazista segítőim lesznek. Ezeknek tudatában terveztem meg a végső programot és választottam ki végül a Halloween-dalt, amelyre az előadás felépült.
Hétfőn reggel a Francia Intézet 3. emeletén Ramóna, a segítőm és én, találkoztunk a gyerekekkel és szülőkkel, innen mentünk fel a termünkbe, ahol a hét nagyobbik részét töltöttük. Emlékszem, ahogy folyamatosan gyűltünk, először Ádámék érkeztek meg, majd Milán, aztán Kristóf és a többiek is sorban: Réka és Ricsi, Panni, Martin, Kamilla, Sarah és Dániel. A gyereksereg nagyon vegyes volt, 5 évestől 11 évesig, 6 fiú és 4 lány, magyarok és magyar-franciák, szóval pedagógiai kihívás volt őket csapattá kovácsolni! Hiszen teljesen más érdekel egy ovist, egy már olvasni-írni tudó kisiskolást és más egy 10-11 éves kiskamaszt, akit már kezd érdekelni a másik nem... ehhez hozzájöttek még a nagyon eltérő személyiségek... hát voltak meleg pillanatok! De megoldottuk és a hét végére összeértek, összecsiszolódtak és remélem, hogy sok tapasztalattal és tudással gazdagodtak.
Minden reggel, amíg vártunk, hogy minden gyerek megérkezzen, azokkal, akik ott voltak felírtuk és felrajzoltuk a táblára a Halloweennel kapcsolatos szavakat, kifejezéseket. A reggeli, inkább feladatlapos-vágós-ragasztós-keresős-memóriajátékos első rész után minden nap lementünk a Café Dumas-ba tízóraizni egyet. Utána ebédig kézműveskedtünk, maszkot készítettünk, festettük az előadás hátterét, feldíszítettük a termünket papírból kivágott tökökkel, boszorkányokkal, vámpírokkal, kígyókkal-békákkal, bármivel, ami a gyerekeknek tetszett és témába vágott. Délben Rami elköszönt tőlünk, mi meg mentünk kezet mosni. A háromfogásos ebédet szintén a Café Dumas-ban költöttük el, majd utána következett a játszótér, ahová már a délutános segítőm, Flóra kísért el minket. Szerencsénkre végig jó időnk volt, így minden délután kimehettünk egy kicsit mozogni, játszani a közeli játszótérre. Utána újult erővel folytattuk a munkát: elkezdtünk készülődni a pénteki előadásra. Az első napon csak egyszer hallgattuk meg a Halloween-dalt, megnéztük a szöveget, de a következő napokban a foglalkozások ideje alatt gyakran, egyre gyakrabban. Egy idő után, észre sem véve, a gyerekek is elkezdték dúdolgatni, majd énekelni szöveggel, miközben barkácsoltak. Bár én másképp osztottam volna be a szerepeket, de végül sikerült közös egyezségre jutni és mindenki megtudta, hogy mi lesz: boszorkány, szellem vagy vámpír. Szerdán délután már a színházterembe is bementünk és csoportonként elkezdtük a gyakorlást. Csütörtökön már a koreográfiát is megtanultuk, az apró fogásokat, ki mikor merre néz, ül-e vagy áll, énekel-e vagy hallgat. A kezdeti ellenállás után egyre lelkesebben vettek részt benne és már elkezdtek ötletelni is. Mivel gyorsnak bizonyult az eredeti dal, ezért lelassítottam számítógéppel, amitől kissé mélyebb lett a hangszín, de így legalább jobban tudtak énekelni és mozogni rá a gyerekek. Pénteken az utolsó simítások következtek, befejeztük a maszkokat és elkészítettük a jelmezeket, akinek kellett, az előadás előtt kifestettük a gyerekek arcát és már el is jött a 16 óra. A szülők már vártak bennünket a színházterem előtt. Egy gyors jelmezes főpróba és a gyerekek felsorakoztak a színfalak mögött - szinte csendben voltak, ami igen meglepő volt számomra az egész heti élénk zsivaj után... Az előadás kitűnően sikerült, a gyerekek remekeltek, a szülőknek és a Francia Intézet képviselőinek is nagyon tetszett, Raminak és Flórának is, sőt, egy volt tanítványomnak is, Paminak, akivel a Centre d'Études-ben összetalálkoztam.
Milyen játékos feladatokat vettünk a héten...? A szokásos memóriajáték és bingó után meghallgatták Halloween kialakulását, eredetét. Játszottunk dominót is, kaptak a kisebbek a finommotorika fejlesztésére egy Halloweennel kapcsolatos feladatokat tartalmazó füzetet is (ami a nagyobbaknak is megtetszett és ők is kértek belőle..), a nagyobbak kaptak mondatkiegészítős feladatokat, volt szókeresés, labirintus, puzzle, sudoku és számösszekötős feladat is. Ezen kívül játszottuk a szóismétlős memóriajátékot és a helycserélős körjátékot is, hogy minél változatosabb módon tanuljuk meg a szókincset.
Végül a fényképeket itt nézhetitek meg:
ŐSZI TÁBOR FÉNYKÉPEI 2014. október 27-31.
a videókat pedig itt: